Nowy etap

Mamy przyjemność zaprosić do udziału w projekcie  „Nowy etap” nr FEWM.09.03-IZ.00-0053/23 realizowanego przez firmę Paweł Rozmarynowski ARTCOM w partnerstwie z firmą „ATEST” SZKOLENIA, OBSŁUGA FIRM BEATA MARIA CHOJĘTA  oraz FUNDACJĄ NIEZALEŻNI, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, Priorytet 9 Włączenie i Integracja EFS+, Działanie 9.3 Integracja obywateli państw trzecich w środowisku lokalnym.

 

GŁÓWNYM CELEM PROJEKTU  jest podniesienie poziomu integracji społeczno-kulturowej 140[112K/28M] obywateli państw trzecich legalnie przebywających na terenie Polski, powyżej 18 roku życia, pracujących/uczących się/zamieszkujących na obszarze subregionu ełckiego woj. warmińsko-mazurskiego, poprzez objęcie ich kompleksowym i zindywidualizowanym wsparciem pozwalającym na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie w okresie od 01.07.2024 r. do  31.01.2026 r.

 

Grupę docelową Projektu stanowi 140 osób:

  • obywateli państw trzecich, legalnie przebywających w Polsce,
  • dorosłych (powyżej 18 roku życia),
  • pracujących/uczących się/zamieszkujących w rozumieniu Kodeksu Cywilnego obszar subregionu ełckiego województwa warmińsko-mazurskiego (powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski i węgorzewski), bez względu na status zatrudnienia,
  • osób z niepełnosprawnościami.

 

W RAMACH PROJEKTU UCZESTNICY/CZKI PROJEKTU MOGĄ SKORZYSTAĆ Z NASTĘPUJĄCYCH FORM WSPARCIA:

– Analiza problemów i potrzeb oraz opracowanie Indywidualnego Planu Wsparcia- 140 UP x 4H/UP.

Udzielenie wsparcia zostanie poprzedzone indywidualną diagnozą potrzeb i cech dla każdego Uczestnika/czki Projektu z której wynikać będą formy wsparcia niezbędne do poprawy jego sytuacji społecznej oraz opracowaniem dla każdego Uczestnika/czki Projektu  Indywidualnego Planu Wsparcia. Wsparcie w projekcie będzie skoncentrowane na Uczestnika/czki Projektu i jego potrzebach oraz zróżnicowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb Uczestnika/czki Projektu. Uwzględnione będą takie elementy jak np. znajomość języka polskiego, różnice kulturowe, płeć, wiek i status migracyjny. Celem działania jest udzielenie każdemu Uczestnikowi/czce Projektu zindywidualizowanego i dostosowanego do jego specyficznych potrzeb wsparcia dla poprawy jego funkcjonowania w polskim społeczeństwie i przyspieszenia integracji z lokalną społecznością.

– Kurs języka polskiego – 112 UP*90/h

Wsparciem zostanie objętych 112 Uczestników/czek Projektu, które przejawiają największe deficyty w znajomości języka polskiego. Poziom znajomości języka polskiego (określa się na podstawie testu, przeprowadzonego na etapie opracowywania Indywidualnego Planu Wsparcia). Dzięki temu wsparciu Uczestnicy/czki Projektu nie tylko będą mogli poczuć się pewniej i bezpieczniej w nowej rzeczywistości, ale także będą mieli szansę na rozumienie komunikatów w przestrzeni publicznej, miejscu pracy i zamieszkania.

Szkolenie z wartości i kultury polskiej-112 UP*18h/ grupa

Wsparcie przewidziano dla 112 Uczestników/czek Projektu, które weźmie udział w szkoleniu z zakresu różnych aspektów polskiego życia kulturowego: polskiej historii i kultury, sztuki, literatury, filmu, wartości. Szkolenia w znacznym stopniu będą wspierać świadomość Obywateli Państw Trzecich w obszarze społecznych aspektów życia w Polsce i jednocześnie dadzą możliwość i będą dobrą okazją do integracji z osobami w podobnej sytuacji życiowej oraz wymiany doświadczeń, co stanowi swoistą wartość dodaną projektu. Zajęcia będą dostosowane do poziomu językowego Uczestników/czek Projektu.

Wsparcie asystenckie w codziennym funkcjonowaniu w relacji z systemem edukacji, służbą zdrowia i innymi instytucjami publicznymi– 84 UP*7h/UP

Wsparciem zostanie objętych 84 Uczestników/czek Projektu, którzy będą mogli skorzystać ze wsparcia asystenta integracyjnego, który będzie towarzyszyć  w codziennym funkcjonowaniu w relacji z systemem edukacji, służbą zdrowia i innymi instytucjami publicznymi, w korzystaniu z usług medycznych i rehabilitacyjnych.

Obowiązki asystenta integracyjnego to np.:

-wyjaśnianie zasad, norm i obowiązków funkcjonujących w Polsce,

-pomoc w poszukiwaniu mieszkań, nawiązywanie kontaktów z właścicielami mieszkań, pośredniczenie w kontaktach z wynajmującymi, wprowadzenie w realia rynku mieszkaniowego, tłumaczenie obowiązujących zasad, pomoc w płaceniu rachunków,

-towarzyszenie podczas wizyt u lekarza, wsparcie w korzystaniu z usług medycznych i rehabilitacyjnych,

-pośredniczenie w załatwianiu różnego rodzaju spraw urzędowych oraz w kontaktach z instytucjami (np. Powiatowym Urzędem Pracy, Urzędem Skarbowym, Urzędami Miast/Gmin; Urzędem ds. Cudzoziemców; szkołami/przedszkolami etc.),

-pomoc w wypełnianiu dokumentów urzędowych/pomoc w trakcie wizyt w urzędach itp.,

-pomoc w zakładaniu konta bankowego,

-pomoc w korzystaniu z transportu publicznego lub uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami,

-przekazywanie inf. o miejscach, do których można zwracać się z problemami,

-wyjaśnianie istniejących różnic kulturowych, istotnych dla jakości procesu integracji.

Indywidualne wsparcie specjalistyczne w zakresie poradnictwa prawnego – 70 UP*6h/UP

Wsparcie przewidziano dla 70 Uczestników/czek Projektu, które posiadają największe deficyty wiedzy dotyczącej zagadnień prawnych w Polsce. Prawnik będzie służył Uczestnikowi/czce specjalistyczną pomocą na wielu różnych płaszczyznach m.in. wyposaży Uczestników/czek Projektu w wiedzę z zakresu kwestii związanych z pobytem w Polsce, administracyjnych i prawnych. Celem działania jest przygotowanie Uczestników/czek Projektu do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, ekonomicznym i obywatelskim, aktywnego włączenia się w życie społeczeństwa polskiego, wiedzę na temat regulacji prawnych, praktycznego działania przepisów polskiego prawa, zasad korzystania z jego instytucji.

Indywidualne wsparcie specjalistyczne w zakresie poradnictwa psychologicznego- 70 UP*6h/UP

Wsparcie przewidziano dla 70 Uczestników/czek Projektu, u których podczas tworzenia Indywidualnego Planu Wsparcia zdiagnozowano silne bariery mentalne ograniczające aktywność społeczną, edukacyjną i kulturalną w Polsce. Psycholog wesprze Uczestników/czki Projektu w trudnościach spowodowanych wcześniejszymi traumatycznymi doświadczeniami, szoku kulturowym, w trudnościach związanych ze zmiana statusu, pozycji i ról społecznych, doświadczeniach rozłąki z rodziną. Uczestnik będzie mógł otrzymać wsparcie i zrozumienie w trudnych sytuacjach, poprawić rozumienie i radzenie sobie z własnymi emocjami. Otrzyma wsparcie przed podjęciem ważnych decyzji życiowych, wspólnie poszukać rozwiązań
dla napotkanych problemów.

Szkolenie z zakresu zielonych umiejętności- 70 UP* 12h/grupę

Wsparciem przewidziano 70 Uczestników/czek Projektu które, wezmą  udział w szkoleniach z zakresu „zielonych umiejętności”, takie jak: podnoszenie świadomości i szacunku dla środowiska, podnoszenie świadomości z zakresu zrównoważonego rozwoju, sposoby segregacji odpadów i stosowanie ich w praktyce; sposoby wtórnego wykorzystania odpadów, rzeczy wielokrotnego użytku, zakup towarów wykonywanych z materiałów pochodzących z recyklingu, zasada zero waste w praktyce, źródła energii odnawialnych, racjonalne korzystanie z zasobów, zdrowa żywność.

Lokalne wydarzenia integracyjne- 70 UP* 3h/grupę

Wsparcie przewidziano dla 70 Uczestników/czek Projektu, których celem jest pogłębianie integracji pomiędzy polskim społeczeństwem i społecznościami lokalnymi, a mieszkającymi w Polsce Obywateli Państw Trzecich. Wydarzenia rozpoczną się od wprowadzenia do programu spotkania. Przedstawiona będzie też prezentacja kraju i miejscowości lokalnej społeczności, w której obecnie mieszkają Obywatele Państw Trzecich. Wydarzenia służyć będą przede wszystkim wzajemnemu poznaniu się oraz wsparciu procesów integracji. W ramach tych wydarzeń realizowane będą działania, których uczestnikami, ale również autorami mogą zostać Obywatele Państw Trzecich, lokalni mieszkańcy, a także instytucje, takie jak szkoły czy ośrodki kultury.

 

W RAMACH PROJEKTU UCZESTNIKOM/CZKOM PROJEKTU ZAPEWNIAMY:

– zwrot kosztów dojazdu,

– zwrot kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7/ osób zależną,

– wsparcie tłumacza.

UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY !

Bezpośrednim efektem/rezultatem projektu będzie osiągnięcie wskaźnika rezultatu:

-Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu-28 osób (22K, 6M)

-Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu-112 osób (90K, 22 M)

Wartość projektu- 879 970,00 zł

Dofinansowanie projektu UE- 835 971,50 zł

Okres realizacji projektu- 01.07.2024 r. – 31.01.2026 r.

Dane do kontaktu

Kierownik projektu-  Anna Kaliściak-Trojanowska

Tel.: 600-074-516

e-mail: a.trojanowska@eprojekty.info

#funduszeUE

#funduszeeuropejskiedlawarminskomazurskiego

#funduszeeuropejskie

 

ZASADY RÓWNOŚCI I DOSTĘPNOŚCI

Definicja:

Dyskryminacja – różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na jakiekolwiek przesłanki w szczególności płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Celem lub skutkiem dyskryminacji jest naruszenie lub brak uznania możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.

Zasada równości kobiet i mężczyzn – wdrożenie działań mających na celu osiągnięcie stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki. To również stan, w którym kobiety i mężczyźni mają równy dostęp do korzystania z zasobów (np. środki finansowe, szanse rozwoju). Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci. Jest to również uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów i działań w ramach programów (tj. podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, promocji i kontroli programów).

Zasada równości szans i niedyskryminacji – wdrożenie działań umożliwiających wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

Zasady równościowe (horyzontalne) – rozumiane łącznie jako zasada równości kobiet i mężczyzn oraz zasada równości szans i niedyskryminacji.

Projekt jest zgodny z zasadami równości szans Kobiet i Mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla ON, tj. m.in. :

  • projekt dostępny dla osób niepełnosprawności;
  • dodatkowe punkty dla osób niepełnosprawnych i Kobiet;
  • promowanie pozytywnego wizerunku Kobiet i Mężczyzn;
  • działania i treści przekazywane Państwu w ramach projektu są wolne od ograniczeń wynikających ze stereotypów płci;
  • uwzględnieniu elastycznych godzin zajęć umożliwiający godzenie życia zawodowego i prywatnego;
  • język wrażliwy na płeć, równościowy;
  • miejsca realizacji wsparcia bez barier architektonicznych;
  • zastosowanie mechanizmu racjonalnych uprawnień – jeśli zdiagnozowano taką potrzebę wobec danego ON.

Więcej informacji dotyczących Zasad równości szans Kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji znajdą Państwo w linkach poniżej:

– https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1060&from=PL

Adres biura projektu:

ul. Gdańska 24A/2, 19-300 Ełk

Harmonogramy

Ważne dokumenty