Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, że ruszyła rekrutacja do Projektu „Odkryj swoje możliwości” FEPM.06.05-IZ.00-0076/23. Zachęcamy do składania dokumentów rekrutacyjnych, które można pobrać w naszym Biurze Projektu bądź z naszej strony internetowej.
Zobacz szczegółyMamy przyjemność ogłosić, że rozpoczęliśmy nabór zgłoszeń do udziału w projekcie „Odkryj swoje możliwości” nr FEPM.05.11-IZ.00-0076/23 realizowanym przez firmę Paweł Rozmarynowski ARTCOM w partnerstwie z „FUNDACJĄ NIEZALEŻNI”.
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
Priorytet 5: Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza (EFS+)
Działanie 5.11: Aktywne włączenie społeczne
Wartość Projektu: 1 037 340,80 zł
Dofinansowanie Projektu z UE: 881 739,68 zł
Okres realizacji Projektu: 01.03.2024 r. do 30.09.2025 r.
CELEM PROJEKTU jest zwiększenie do 30.09.2025 r. zdolności do zatrudnienia i aktywnego udziału w życiu społeczno-zawodowym 80 [48K/32M] osób dorosłych bez zatrudnienia, dotkniętych/zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym lub biernych zawodowo, w tym min.32 [20K/12M] osób z niepełnosprawnościami, zamieszkujących w rozumieniu Kodeksu Cywilnego w województwie pomorskim, na obszarach charakteryzujących się ponadprzeciętnym poziomem wykluczenia społecznego (będących jednocześnie obszarami OSI): Trzebielino, Miastko, Tuchomie, Kępice, Kołczygłowy, Czarna Dąbrówka, Dębnica Kaszubska, Potęgowo, Karsin, Stara Kiszewa, Liniewo.
Grupę docelową Projektu stanowi 80 osób (48K/32M), które spełniają następujące kryteria:
Dodatkowo min. 50% Uczestników/czek Projektu będzie należeć do min. 1 z grup:
Zadania w ramach Projektu:
Uczestnicy/czki Projektu rozpoczną udział w projekcie od indywidualnych spotkań z psychologiem i doradcą zawodowym (80UP*4h/UP; 2 spotkania/UP), którzy zidentyfikują ich indywidualne potrzeby, sytuację społeczno-zawodową, deficyty i predyspozycje. Psycholog (2h/UP) za pomocą wywiadów i testów psychologicznych oceni sytuację problemową Uczestnika/czki Projektu w sferze osobistej i społecznej, wskaże determinanty ryzyka wykluczenia oraz mocne i słabe strony Uczestnika/czki Projektu. Doradca (2h/UP) dokona diagnozy sytuacji problemowej w sferze zawodowej, określi potrzeby szkoleniowe Uczestnika/czki Projektu i możliwości doskonalenia zawodowego. Na podstawie diagnozy (w przypadku osób biernych zawodowo identyfikującej powody bierności), ww. specjaliści wraz z każdym Uczestnikiem/czką Projektu opracują Indywidualną Ścieżkę Reintegracji (IŚR),w oparciu o którą realizowany będzie proces wsparcia w projekcie. IŚR określi cele społeczno-zawodowe Uczestnika/czki Projektu, usługi aktywnej integracji i formy wsparcia zaplanowane indywidualnie do realizacji i odpowiadające kompleksowo na potrzeby Uczestnika/czki Projektu. Dla biernych zawodowo, IŚR zostanie rozszerzona o Indywidualny Plan Działania, zawierający m.in. analizę potencjału Uczestnika/czki Projektu, jego uwarunkowania zdrowotne i społeczne, przyczyny pozostawania bez pracy, deficyty, predyspozycje zawodowe i kierunki rozwoju Uczestnika/czki Projektu. Każdy z Uczestników/czek Projektu podpisze umowę na wzór kontraktu socjalnego, uwzględniającą IŚR, realizowaną w ramach przewidzianych zadań projektowych.
Każdy Uczestnik/czka Projektu weźmie udział w 3 z 4 GRUPOWYCH TRENINGÓW KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH (wybór 3 tematów z 4 na podst. IŚR realizowanych z naciskiem na rozbudzenie aktywności i samodzielności (8 grup (po 10 UP) x 3 tematy x 12h dydaktycznych/temat; łącznie 80 UP*36 h dydaktycznych/UP, 6 dni/gr.):
– NA CO DZIEŃ – umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego, wypełniania obowiązków domowych/rodzinnych, racjonalnego gospodarowania własnymi środkami finansowymi, oszczędzania (osoby z Grupy docelowej znajdują się w ciężkiej sytuacji materialnej, mają trudności z efektywnym zarządzaniem często niewielkim budżetem domowym);
– KOMUNIKACJA – kształtowanie pozytywnych relacji z bliskimi, osobami z otoczenia, pracodawcami, osobami w instytucjach i urzędach (osoby z Grupy docelowej często nie potrafią nawiązać rozmowy, wyrażać swojego zdania, czy przyjmować krytyki ze strony innych ludzi);
– AUTOPREZENTACJA – umiejętność kreowania pożądanego wizerunku i prezentowania swoich mocnych stron (pozostawanie bez pracy obniża samoocenę, co utrudnia korzystną prezentację);
– RADZENIE SOBIE ZE STRESEM – umiejętność rozładowywania napięcia w sytuacjach rodzinnych i zawodowych, łagodzenia konfliktów (pozostawanie bez pracy i trudna sytuacja materialna jest źródłem stresu dla Uczestnika/czki Projektu).
Treningi prowadzić będą do nabycia przez Uczestnika/czkę Projektu kompetencji weryfikowanych w IV etapach:
I ZAKRES: 80 UP biorących udział w ww. treningach
II WZORZEC: UP potrafią racjonalnie prowadzić gospodarstwo domowe, sprawnie komunikować i skutecznie prezentować, radzić sobie w sytuacjach stresogennych i konfliktowych
III OCENA: weryfikacja spełniania kryteriów: min.80% obecności, min.60% z testu kompetencji na koniec zajęć
IV PORÓWNANIE wyników UP z wymaganiami i wydanie zaświadczeń potwierdzających zdobyte kompetencje.
Aby lepiej radzić sobie z problemami intrapsychicznymi Uczestnicy/czki Projektu, u których zdiagnozowano silne bariery mentalne, ograniczające aktywność społeczno – zawodową (na podstawie IŚR – założono 50% GD, tj.40 UP), otrzymają wsparcie w postaci indywidualnego poradnictwa psychologicznego (40UP*6h/UP; 3 spotkania/ UP – realizowane z częstotliwością dostosowaną do potrzeb Uczestników/czek Projektu). Wsparcie psychologa ma na celu pomoc Uczestnikom/czkom Projektu w zniwelowaniu destruktywnego przeświadczenia o sobie i ocenie otoczenia, osłabieniu wewnętrznych barier, przezwyciężeniu bieżących problemów i podtrzymaniu motywacji. Psycholog pomoże Uczestnikom/czkom Projektu przełamać lęki, nauczy radzić sobie ze stresem i kontrolować emocje. Łagodząc zdiagnozowane deficyty intrapsychiczne, Uczestnicy/czki Projektu dzięki wsparciu będą dążyć do lepszego poznania i zrozumienia siebie i efektywniejszego wykorzystania potencjału, zwiększając samoświadomość i samoakceptację.
Aby lepiej radzić sobie z problemami z otoczeniem, Uczestnicy/czki Projektu wykazujący potrzebę otrzymania pomocy prawnej (na podstawie IŚR – założono 50% GD, tj. 40 UP), wezmą udział we wsparciu w postaci indywidualnego poradnictwa prawnego (40UP*4h/UP; 2 spotkania/UP – realizowane z częstotliwością dostoswaną do potrzeb UP). Poradnictwo wyposaży Uczestników/czki Projektu w wiedzę dot. rodzajów ryzyka socjalnego i możliwych form pomocy oraz zwiększy świadomość Uczestników/czek Projektu na temat ich praw, czy spoczywających na nich obowiązków. Doradca (w zależności od potrzeb) udzieli Uczestnikom/czkom Projektu informacji z zakresu prawa rodzinnego / pracy / ubezpieczeń społecznych, pomoże w sporządzeniu pism urzędowych, wyposaży w wiedzę w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej etc., co wesprze Uczestników/czki Projektu w rozwiązywaniu problemów determinujących ich wykluczenie.
Uczestnicy/czki Projektu borykający się z największymi problemami zawodowymi (na podstawie IŚR – założono 60 UP) otrzymają wsparcie w postaci indywidualnego poradnictwa zawodowego w formie jobcoachingu (60UP*6h/UP; 3 spotkania/UP – realizowane z częstotliwością dostoswaną do potrzeb Uczestników/czek Projektu] – projekt adaptuje rozwiązanie – model jobcoachingu z bazy KIW, wypracowane w proj.6.1.1 POKL (nr umowy POKL.06.01.01-30-203/10) Centrum Doradztwa Unijnego Wioletta Piotrowska-Tarapacz, Jacek Frankowski s.c.). Adaptacja nastąpi zgodnie z przewidzianą w modelu Metodyką – Dostosowaniem programu treningu pracy do potrzeb różnych grup odbiorców (w tym przypadku zagrożonych ubóstwem/ wykluczeniem społecznym, bez pracy, w różnym wieku). Jobcoaching jako skuteczne narzędzie wspierania rozwoju personalno-zawodowego pomoże Uczestnikom/czkom Projektu w trwałym wejściu na rynek pracy. Metoda ta, będąca uniwersalnym rozwiązaniem, które może być zastosowane wobec różnych grup wiekowych i społecznych w kontekście ich aktywizacji zawodowej, szczególny nacisk kładzie na motywowanie do kształcenia i poszerzania kompetencji osób niechętnych dokształcaniu się. Po Zadaniu 2, wsparcie części Uczestników/czek Projektu przejmie coach, który wesprze realizację IŚR, budując motywację Uczestników/czek Projektu i pomagając rozwiązać bieżące trudności w sferze zawodowej co pozwoli osiągnąć trwałe efekty zmiany postaw i sytuacji UP.
By zwiększyć szansę Uczestników/czek Projektu na uzyskanie i utrzymanie zatrudnienia dla Uczestników/czek Projektu, u których zdiagnozowano taką potrzebę (na podstawie IŚR – założono 48 UP), zaplanowano szkolenia zawodowe służące zdobyciu kwalifikacji zawodowych (48 UP*śr. 90 h dydaktycznych/UP; tj.śr.12 dni* 8h/UP) w ramach otwartego pakietu szkoleń realizowanych jako usługi zlecone – konkretne tematy zostaną wskazane w toku projektu w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i potencjał każdego Uczestnika/czki Projektu (zgodnie z IŚR)- indywidualizacja wsparcia. Jednocześnie szkolenia będą uwzględniać rzeczywiste potrzeby na określone kwalifikacje i umiejętności na regionalnym/lokalnym rynku pracy. Efektem szkoleń będzie nabycie kwalifikacji zawodowych lub kompetencji (weryfikowanych w IV etapach) w rozum. Wytycznych dot. monitorowania postępu rzeczowego. Fakt nabycia kwalifikacji potwierdzony zostanie odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem), rozpoznawalnym i uznawanym w danym środowisku, sektorze/ branży, a fakt nabycia kompetencji poprzez wydanie dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji. Minimalna liczba godzin, na których musi być obecny Uczestnik/czka Projektu wynosi 80%. Podczas szkoleń będą wykorzystywane różnorodne, angażujące Uczestników/czki Projektu metody kształcenia oraz środki i materiały dydaktyczne. Z uwagi na szerokie spektrum szkoleń możliwych do realizacji, nie ma możliwości precyzyjnego określenia programów i wskazania konkretnych materiałów (powyższe będzie możliwe dopiero po opracowaniu IŚR dla Uczestników/czek Projektu). Uczestnicy/czki Projektu otrzymają stypendia szkoleniowe, a części Uczestnikom/czkom Projektu zostaną zapewnione badania lekarskie (w zależności od tematyki szkolenia).
32 Uczestników/czek Projektu z największymi deficytami w zakresie doświadczenia zawodowego (na podst. IŚR) zostanie objętych wsparciem w formie 3 m-cznego stażu (powiązanego z odbytymi szkoleniami o ile dotyczy), podczas którego wykorzystają posiadane kompetencje i kwalifikacje zawodowe w rzeczywistym środowisku pracy, nabędą praktyczne umiejętności do wykonywania pracy i ostatecznie przełamią bierne postawy.
Wsparcie szkoleniowe (Zad. 6) i stażowe realizowane zgodnie ustawą z dn. 20 kwietnia 2004 o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz odpowiednimi aktami wykonawczymi do ustawy, a staże dodatkowo zgodnie z zaleceniem Rady UE z dn.10.03.2014 ws. ram jakości staży oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży. Standard staży zapewnią umowy i indywidualne programy stażowe uwzględniające potrzeby i potencjał Uczestników/czek Projektu (w tym m.in. predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, poziom wykształcenia oraz kwalifikacje zawodowe UP).Uczestnicy/czki Projektu odbywający staż wykonują zadania w wymiarze 40h/tydz. i 8h/dzień (ON w stopniu znacznym lub umiarkowanym–35h/tydz. i 7 h/dzień), pod nadzorem opiekuna stażu. Po zakończeniu stażu opracowana zostanie ocena (w formie pisemnej przez podmiot przyjmujący na staż), uwzględniająca osiągane rezultaty oraz efekty stażu. Wnioskodawca po zapoznaniu się z opinią pracodawcy wyda Uczestnikom/czkom Projektu zaświadczenie o odbyciu stażu.
Uczestnikom/czkom Projektu zostaną zapewnione stypendia stażowe, badania lekarskie i ubezpieczenie NNW.
Miejsca realizacji stażu:
– zostaną dobrane adekwatnie do potrzeb UP i zgodnie z ich IŚR
– będą dobrej jakości, a pracodawcy będą wiarygodni/cieszący się dobrą opinią w lokalnym środowisku
– będą spełniać standardy BHP.
Sprawne wejście na rynek pracy, dla Uczestników/czek Projektu potrzebujących tego rodzaju wsparcia (na podst. IŚR – założono 72 Uczestników/czek Projektu) zapewni indywidualne wsparcie pośrednika pracy (72 UP*5h/UP; 2 spotkania/UP – realizowane z częstotliwością dostoswaną do potrzeb UP), który pozyska oferty pracy od pracodawców a następnie przedstawi każdemu Uczestnikowi/czce Projektu oferty (min.3/UP) zgodne z ich kwalifikacjami i doświadczeniem, a także adekwatne do ich potrzeb i możliwości. Pośrednik będzie wspierał Uczestników/czki Projektu w poruszaniu się po rynku pracy: przygotuje do udziału w rekrutacji (omówi potencjalne pytania rekruterów i zweryfikuje dokumenty aplikacyjne Uczestników/czek Projektu) oraz zainicjuje kontakty Uczestników/czek Projektu z pracodawcami. Pośrednictwo pracy pomoże w jak najtrafniejszym doborze, w możliwie krótkim terminie odpowiedniego stanowiska pracy dla Uczestnika/czki Projektu.
Aby zwiększyć szansę Uczestnika/czki Projektu na utrzymanie pracy zdobytej dzięki udziałowi w projekcie, zaplanowano wsparcie w postaci mentoringu. Na jego realizację przewidziano pulę 60h, która pozwoli wesprzeć np.23 UP w wymiarze śr.3h/UP lub 15UP w wymiarze śr.4h/UP. Mentoring to specyficzna forma pomocy i wspierania w trudnych sytuacji zawodowych i życiowych, związanych głównie z problemami adaptacyjnymi, która może się okazać szczególnie ważna w nowym miejscu zatrudnienia, dla osób z Grupy docelowej, powracających bądź wchodzących na rynek pracy. Mentoring będzie polegał na indywidualnych spotkaniach i zbudowaniu relacji Uczestnika/czki Projektu z mentorem, którym będzie specjalistą ds. HR/osoba z doświadczeniem w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Wsparcie mentora wesprze proces uczenia i rozwoju Uczestnika/czki Projektu w organizacji, firmie, jak i w procesach adaptacji społ.
Korzyściami z tej formy wsparcia są m.in.:
– możliwość kontaktu z pozytywnym wzorcem, autorytetem;
– weryfikacja wiedzy i poglądów;
– poznanie realiów świata zawodowego, procedur administracyjnych;
– zwiększenie pewności siebie, pozytywnej samooceny i motywacji.
W RAMACH PROJEKTU UCZESTNIKOM/CZKOM PROJEKTU ZAPEWNIAMY:
Planowane efekty / rezultaty projektu:
ZASADY RÓWNOŚCI I DOSTĘPNOŚCI
Definicja:
Dyskryminacja – różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na jakiekolwiek przesłanki w szczególności płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Celem lub skutkiem dyskryminacji jest naruszenie lub brak uznania możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.
Zasada równości kobiet i mężczyzn – wdrożenie działań mających na celu osiągnięcie stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki. To również stan, w którym kobiety i mężczyźni mają równy dostęp do korzystania z zasobów (np. środki finansowe, szanse rozwoju). Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci. Jest to również uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów i działań w ramach programów (tj. podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, promocji i kontroli programów).
Zasada równości szans i niedyskryminacji – wdrożenie działań umożliwiających wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Zasady równościowe (horyzontalne) – rozumiane łącznie jako zasada równości kobiet i mężczyzn oraz zasada równości szans i niedyskryminacji.
Projekt jest zgodny z zasadami równości szans Kobiet i Mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla ON, tj. m.in. :
Więcej informacji dotyczących Zasad równości szans Kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji znajdą Państwo w linkach poniżej:
Wskaźniki rezultatu:
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu 68 (40K/28M)
Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu 23 (14K/9M)
Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu 10 (6K/4M)
Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu 40 (24K/16M)
Wskaźniki produktu
Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie 40 (24K/16M)
Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie 8 (5K/3M)
Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie 40 (24K/16M)
Zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu 513 776 866 lub
za pośrednictwem e-mail: e.durecka@eprojekty.info
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE
DODATKOWE UDOGODNIENIA
Uczestnikom/czkom Projektu będącymi osobami z niepełnosprawnościami dajemy możliwość skorzystania z: