Postaw na rozwój

„Postaw na rozwój” nr FELU.09.02-IP.02-0056/24

„FUNDACJA NIEZALEŻNI” w partnerstwie z firmą Paweł Rozmarynowski ARTCOM rozpoczęła realizację projektu „Postaw na rozwój” nr FELU.09.02-IP.02-0056/24
w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy

Działanie 9.2 Aktywizacja zawodowa

GŁÓWNYM CELEM PROJEKTU od 01.03.2025 r. do 31.03.2027 r. jest poprawa sytuacji na rynku pracy 238 [143K/95M ] osób dorosłych od 18 roku życia, pracujących, zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych, umowach krótkoterminowych oraz ubogich pracujących, zamieszkujących obszar woj. lubelskiego [WL] w rozumieniu ustawy Kodeks Cywilny, poprzez objęcie ich kompleksowym wsparciem aktywizacyjnym.

GRUPA DOCELOWA to 238 [143K/95M] osób, które spełniają łącznie następujące kryteria:

  • mają ukończone 18 lat
  • zamieszkują w rozumieniu Kodeksu Cywilnego na terenie województwa lubelskiego
  • są zatrudnione na umowę krótkoterminową/cywilnoprawną lub/i należą do grupy ubogich pracujących
  • nie otrzymują jednocześnie wsparcia w więcej niż jednym projekcie dofinansowanym ze środków Europejskiego Funduszy Społecznego Plus (EFS+)

W RAMACH PROJEKTU ZAPLANOWANO NASTĘPUJACE FORM WSPARCIA:

  1. Identyfikacja potrzeb uczestnika oraz opracowanie lub aktualizacja Indywidualnego Planu Działania – [238 UP x 3h/UP; 1spotkanie]

Wsparcie w projekcie poprzedzi indywidualna diagnoza wszystkich UP w toku INDYWIDUALNYCH SPOTKAŃ Z DORADCĄ ZAWODOWYM [238UPx3h/UP;1spotkanie]. Doradca zawodowy zidentyfikuje potrzeby każdego  UP, w tym m.in. poprzez diagnozowanie potrzeb szkoleniowych, możliwości doskonalenia  zawodowego oraz opracuje/zaktualizuje dla każdego UP Indywidualny Plan Działania [IPD], który  będzie określać zakres wsparcia danego UP. IPD będzie uzgodniony z UP i może podlegać  aktualizacji w trakcie projektu na wniosek UP lub podmiotu udzielającego wsparcia. IPD obejmować  będzie usługi rynku pracy w celu zmiany/utrzymania zatrudnienia UP [KD3].
Wsparcie zostanie dostosowane do indywidualnych potrzeb UP, wynikających z ich aktualnego stanu wiedzy, umiejętności, doświadczenia, zdolności  i predyspozycji do wykonywania danego  zawodu oraz przez analizę problemów zawodowych uczestnika. Każdy z UP otrzyma ofertę  wsparcia obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w  celu poprawy sytuacji na rynku pracy.

  1. Szkolenia z kompetencji miękkich (w tym z zakresu „zielonych umiejętności”) – [14 gr. (po 12UP) x 4 tematy x 18h/temat; tj. łącznie 168UP x 72h/UP; 12 dni/gr.]

Na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb zaplanowano, iż 168UP weźmie udział w 4 z 5 GRUPOWYCH SZKOLEŃ KOMPETENCJI MIĘKKICH (wybór na podstawie IPD; zakres tematyki niżej wymienionych szkoleń na podstawie doświadczenia Wnioskodawcy z realizacji projektów aktywizacji zawodowej) realizowanych z naciskiem na rozwój kompetencji osobistych, społecznych, interpersonalnych i komunikacyjnych, które będą wynikać z cech osobowości i predyspozycji danego UP [14 gr. (po 12UP) x 4 tematy x 18h/temat; tj. łącznie 168UP x 72h/UP; 12 dni/gr.]:
– ZIELONE UMIEJĘTNOŚCI – zasady dbania o środowisko, podnoszenie świadomości i szacunku dla środowiska oraz podnoszenie świadomości z zakresu zrównoważonego rozwoju, w tym recyklingu, segregacji śmieci oraz szacunku do otaczającej przyrody. Poprzez dostosowanie umiejętności/kompetencji UP do nowych wymogów ekologicznych (związanych z gosp. o obiegu zamkniętym i ambicją zerowego zanieczyszczenia) UP zyskają możliwość przekwalifikowania się lub podjęcia zatrudnienia w szybko rozwijających się sektorach zielonej gosp.
– KOMUNIKACJA – podniesienie wiedzy/umiejętności z zakresu komunikacji intra- i interpersonalnej, budowania relacji w zespole, umiejętność pracy w zespole, właściwych form przekazywania inf. oraz niwelowania szumów komunikacyjnych.
– AUTOPREZENTACJA – techniki prezentacji w sytuacjach stresogennych tj. wystąpienia publiczne/biznesowe, emisja głosu, rozmowy rekrutacyjne/o podniesienie wynagrodzenia, kreowanie wizerunku profesjonalisty, umiej. prowadzenia negocjacji.
– ZDOLNOŚCI MANAGERSKIE – nowoczesne zarządzanie zespołem, wyzwalanie motywacji, prowadzenia zebrań, budowanie autorytetu Lidera, podnoszenie świadomości silnych i słabszych stron zespołu, umiejętność szybkiego uczenia się, kreatywność.
– RADZENIA SOBIE ZE STRESEM – UP nauczą się sposobów rozpoznawania stresu i radzenia sobie z nim, a także określą swoją podatność na stres.

Szkolenia prowadzić będą do nabycia przez UP kompetencji [zg. z Wyt. dot. monitor. postępu rzeczowego…] weryfik. w IV etapach: ZAKRES:168UP biorących udział w ww. szkoleniach WZORZEC: UP posiadają wiedzę z zakresu dbania o środowisko, potrafią radzić sobie ze stresem, sprawnie się komunikować, skutecznie prezentować, a ich postawa została wzbogacona o zdolności managerskie OCENA: weryfikacja spełniania kryteriów: min.80% obecności, min.60% z końcowego testu komp. PORÓWNANIE wyników UP z wymaganiami  i wydanie zaświadczeń potwierdzających zdobyte kompetencje.

  1. Indywidualne poradnictwo zawodowe – [147 UP x 4h/UP; 2 spotkania/UP]

W uzasadnionych przypadkach podyktowanych szczególnie złą sytuacją zawodową (na podstawie IPD) dla części  tj.147 UP przewidziano udział w INDYWIDUALNYM PORADNICTWIE  ZAWODOWYM [147 UP x 4h/UP; 2 spotkania/UP]. Doradca zawodowy poprzez bezpośredni kontakt z UP, zapewni  im kompleksowe wsparcie prowadzące do rozwiązania problemu  zawodowego, a także udzieli pomocy UP w planowaniu rozwoju kariery zawodowej. Realizacja odbędzie się w formie spotkań indywidualnych. Zakres oraz tematyka spotkań będzie uzasadniona  przez doradcę zawodowego sporządzającego z UP IPD. Doradca zawodowy realizując poradnictwo  zastosuje te metody lub narzędzia, w zakresie których został przeszkolony i posiada wymagane uprawnienia (jeżeli  ich stosowanie tego wymaga).
Mając na uwadze ograniczenia z jakimi zmaga się Grupa Docelowa czas poświęcony na poradnictwo zawodowe  4h/UP to wymiar niezbędny by uniknąć uogólniania profilu zawodowego UP skutkującego mniejszą  efektywnością przeprowadzonego wsparcia.  Poradnictwo stanowiące formę pogłębioną poprzez  przeprowadzenie wnikliwej analizy szans i barier danego UP pozwoli osobie badanej na lepsze zrozumienie własnych umiejętności  i zdolności oraz ułatwi utrzymanie/zmianę pracy. Zwracając uwagę na fakt, że zarówno wymiar poradnictwa zawodowego, jak i pośrednictwa pracy to bardzo  indywidualna kwestia.

  1. Szkolenia zawodowe – [238 UP x śr. 110h zg. z zakresem szkolenia]

By zwiększyć dostęp do stabilnego zatrudnienia dla wszystkich UP zaplanowano SZKOLENIA służące zdobyciu kompetencji/kwalifikacji zawodowych [238 UP x śr. 110h zgodnie z zakresem szkolenia] w ramach OTWARTEGO PAKIETU SZKOLEŃ realizowanych jako usługi zlecone konkretne tematy zostaną wskazane w toku projektu w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i potencjał każdego UP (zg. z IPD)- indywidualizacja wsparcia. Jednocześnie szkolenia będą zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami rynku pracy (na podstawie badań i analiz, np.: WUP w Lublinie, Barometru zawodów w WL- aktualnego na dn. opracowania IPD).
W ramach projektu realizowane będą wyłącznie szkolenia, których efektem będzie nabycie kompetencji lub kwalifikacji, weryfikowanych i potwierdzanych zgodnie z zasadami wskazanymi w załączniku nr 2 „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+” do wytycznych ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021–2027.
Efektem szkoleń będzie nabycie kwalifikacji (określonych zestawów efektów uczenia się zgodnie z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostanie sprawdzone w walidacji i formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania) lub kompetencji (wyodrębniony zestaw efektów uczenia się/kształcenia, które zostaną sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, weryfikowalnych w ramach IV etapów: ZAKRES, WZORZEC, OCENA, PORÓWNANIE-zg. z Wytycznymi dot. monitorowania…).
Fakt nabycia kwalifikacji potwierdzony zostanie odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem),rozpoznawalnym i uznawanym w danym środowisku, sektorze lub branży, a fakt nabycia kompetencji poprzez wydanie dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji.
Podczas szkoleń będą wykorzystywane różnorodne, angażujące UP metody kształcenia oraz środki i materiały dydaktyczne. Z uwagi na szerokie spektrum szkoleń możliwych do realizacji na etapie wniosku nie ma możliwości określenia programów i konkretnych materiałów (ww. będzie możliwe dopiero po oprac. IPD dla UP).

  1. Indywidualne pośrednictwo pracy – [140 UP x 4h/UP; 2spotkania/UP]

Utrzymanie pozycji na rynku pracy czy polepszenie sytuacji zawodowej, dla UP potrzebujących tego rodzaju wsparcia (na podstawie IPD – założono 140 UP) zapewni WSPARCIE POŚREDNIKA  PRACY. Wsparcie realizowane będzie w formie INDYWIDUALNYCH spotkań UP z pośrednikiem pracy. Podczas tych spotkań (140 UP x 4h/UP; 2spotkania/UP) pośrednik wyposaży UP w umiejętność sprawnego poruszania się po rynku pracy i samodzielnego poszukiwania lepszego zatrudnienia zgodnego z nabytymi kwalifikacjami lub kompetencjami, przygotuje do udziału w rekrutacji (omówi potencjalne pytania rekruterów i zweryfikuje dokumenty aplikacyjne UP).
Pośrednik przedstawi aktualną sytuację na rynku pracy w odpowiedniej branży dla danego UP oraz wyszuka i przedstawi im oferty pracy zg. z ich oczekiwaniami, kwalifikacjami i predyspozycjami, a także możliwościami rynku pracy (min. 3 oferty/UP). Pośrednictwo pracy pomoże UP podjąć decyzję dotyczącą zmiany zawodu lub pomoże w utrzymaniu obecnego zatrudnienia.

 

W RAMACH PROJEKTU UCZESTNIKOM/CZKOM PROJEKTU ZAPEWNIMY:

  • Catering – w ramach szkoleń z kompetencji miękkich, dla 168 UP
  • Materiały biurowe – w ramach szkoleń z kompetencji miękkich, dla 168 UP
  • Materiały szkoleniowe – w ramach szkoleń zawodowych, dla 238 UP
  • Badania lekarskie – dla części UP, jeśli wymagać tego będzie tematyka szkoleń
  • Zwrot kosztów dojazdu – w ramach zadań 1-5, założono dla ok. 50% UP
  • Zwrot kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7/os. Zależną – w ramach zadań 1-5, założono dla ok. 10% UP

 

WSKAŹNIKI PRODUKTU:

Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych  wsparciem w programie: 238 (143K/95M)
Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie: 24 (14K/10M)
Liczba osób w wieku 55 lat i więcej objętych wsparciem w programie: 48 (29K/19M)

Inne wspólne wskaźniki produktu:

Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie: 12 (6K/6M)

WSKAŹNIKI REZULTATU:

Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 203 (122K/81M)

 

ZASADY RÓWNOŚCI I DOSTĘPNOŚCI

Definicja:

Dyskryminacja – różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na jakiekolwiek przesłanki w szczególności płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Celem lub skutkiem dyskryminacji jest naruszenie lub brak uznania możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.

Zasada równości kobiet i mężczyzn – wdrożenie działań mających na celu osiągnięcie stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki. To również stan, w którym kobiety i mężczyźni mają równy dostęp do korzystania z zasobów (np. środki finansowe, szanse rozwoju). Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci. Jest to również uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów i działań w ramach programów (tj. podczas przygotowywania, wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji, promocji i kontroli programów).

Zasada równości szans i niedyskryminacji – wdrożenie działań umożliwiających wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

Zasady równościowe (horyzontalne) – rozumiane łącznie jako zasada równości kobiet i mężczyzn oraz zasada równości szans i niedyskryminacji.

 

Projekt jest zgodny z zasadami równości szans Kobiet i Mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla ON, tj. m.in. :

  • projekt dostępny dla osób niepełnosprawności;
  • dodatkowe punkty dla osób niepełnosprawnych i Kobiet;
  • promowanie pozytywnego wizerunku Kobiet i Mężczyzn;
  • działania i treści przekazywane Państwu w ramach projektu są wolne od ograniczeń wynikających ze stereotypów płci;
  • uwzględnieniu elastycznych godzin zajęć umożliwiający godzenie życia zawodowego i prywatnego;
  • język wrażliwy na płeć, równościowy;
  • miejsca realizacji wsparcia bez barier architektonicznych;
  • zastosowanie mechanizmu racjonalnych uprawnień – jeśli zdiagnozowano taką potrzebę wobec danego ON.

 

Więcej informacji dotyczących Zasad równości szans Kobiet i mężczyzn oraz równości szans i niedyskryminacji znajdą Państwo w linkach poniżej:

 

 

Wartość projektu – 1 887 148,80 PLN

Dofinansowanie projektu z UE – 1 604 076,48 PLN

Okres realizacji projektu – 01.03.2025 r. – 31.03.2027 r.

 

Kierownik projektu – Elwira Paliwoda

 

Dane do kontaktu:

Lidia Grien

tel. 666 114 988

e-mail: l.grien@eprojekty.info

 

 

 

Harmonogramy

Ważne dokumenty

Materiały informacyjno-promocyjne