Paweł Rozmarynowski ARTCOM jako Partner projektu realizowanego wraz z fundacją POLSKA FILANTROPIA, będącą liderem projektu zapraszają do udziału w projekcie pn. „Twój drugi dom” nr FEDS.07.06-IP.02-0031/24 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).
Priorytet nr 7: Fundusze Europejskie na rzecz rynku pracy i włączenia społecznego na Dolnym Śląsku,
Działanie nr 7.6: Integracja migrantów.
OKRES REALIZACJI PROJEKTU:
od 01.11.2024 r. do 31.12.2025 r.
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
GŁÓWNYM CELEM PROJEKTU jest podniesienie poziomu integracji społeczno- zawodowej 48 (38K/10M) osób od 18 roku życia, będących obywatelami państw trzecich (OPT), tj. .nieposiadających obywatelstwa żadnego z krajów UE ani krajów takich jak Norwegia, Islandia, Lichtenstein oraz Szwajcaria, przebywających legalnie w Polsce, zamieszkujących na obszarze województwa dolnośląskiego na terenie jednego z powiatów: wrocławski, m. Wrocław, średzki, legnicki, m. Legnica, bez względu na status zatrudnienia, w tym min. 3(2K/1M) osoby z niepełnosprawnościami, poprzez objęcie ich kompleksowym i zindywidualizowanym wsparciem pozwalającym na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie.
GRUPĘ DOCELOWĄ PROJEKTU STANOWIĄ:
Co oferujemy Uczestnikom/czkom Projektu?
W RAMACH PROJEKTU UCZESTNICY/CZKI PROJEKTU [UP] MOGĄ SKORZYSTAĆ Z NASTĘPUJĄCYCH FORM WSPARCIA:
Zadanie 1. Identyfikacja potrzeb uczestników i opracowanie Indywidualnej Ścieżki Wsparcia 48 UP *4h/UP;2 dni/UP
Udzielenie wsparcia zostanie poprzedzone indywidualną diagnozą potrzeb i cech UP, z której wynikać będą formy wsparcia niezbędne do poprawy ich syt. społ.-gospodarczej oraz opracowaniem dla każdego UP INDYWIDUALNEJ ŚCIEŻKI WSPARCIA [IŚW]. Wsparcie w ramach proj. będzie miało charakter indywidualny i dostosowany do specyficznych potrzeb os .wspieranych. Będzie zróżnicowane pod względem kategorii osób, do których jest kierowane z uwzględnieniem takich elementów jak np. syt. na rynku pracy, znajomość j. polskiego, wykształcenie (w tym zdobyte w Polsce) i kwalifikacje, posiadane kompetencje, które mogą być poddane walidacji zg .z ZSK, rodzaj wykonywanej/poszukiwanej pracy, różnice kulturowe, płeć, wiek, status migracyjny itp. Wsparcie w proj. będzie uwzględniać specyfikę migracji do danego regionu, w szczeg. pod względem cech społ.-demograficznych migrantów, sektorów gospodarki, w których najczęściej znajdują zatrudnienie i wyzwań jakie się pojawiają.
W toku indywidualnych spotkań [48 UP *4h/UP;2 dni/UP] doradca zawodowy zdiagnozuje potrzeby i możliwości każdego UP w ww. zakresach. Przeprowadzona diagnoza potrzeb i wynikająca z niej IŚW zostaną odpowiednio udokumentowane. IŚW będzie zawierać formy wsparcia konieczne do realizacji w kontekście sytuacji UP, działania do samodzielnej realizacji oraz termin i warunki jej zakończenia.
Celem działania jest udzielenie każdemu UP zindywidualizowanego i dostosowanego do jego specyficznych potrzeb wsparcia dla poprawy funkcjonowania w polskim społ. i przyspieszenia integracji społ.-gospodarczej. W ramach IŚW przeprowadzony zostanie test z zakr. znajomości j.polskiego. W ramach IŚW przeprowadzony zostanie test z zakresu znajomości języka polskiego. Dla części UP w zależności od potrzeb, zostanie zapewnione wsparcie tłumacza w celu eliminacji bariery językowej.
Zadanie 2. Wsparcie asystentów integracyjnych w codziennym funkcjonowaniu 30 UP*8h/UP(częstotliwość/długość spotkań będą realizowane według zgłaszanych na bieżąco potrzeb UP)
Uczestnicy/czki Projektu będą mogli skorzystać ze WSPARCIA ASYSTENTA INTEGRACYJNEGO. Asystent integracyjny będzie towarzyszyć UP w codziennym funkcjonowaniu w relacji z systemem edukacji, służbą zdrowia i innymi instytucjami publicznymi, przy korzystaniu z usług medycznych i rehabilitacyjnych etc. Celem działania jest również wprowadzenie UP w polski system pomocy społecznej, ochrony zdrowia, edukacji, rynku pracy, pomoc w poszukiwaniu i wynajmie mieszkania, skorzystania z mieszkania chronionego czy wspomaganego.
Do obowiązków asystenta integracyjnego będzie należeć np.: – wyjaśnianie zasad, norm i obowiązków funkcjonowania w Polsce; – pomoc w poszukiwaniu mieszkań, nawiązywanie kontaktów z właścicielami mieszkań, pośredniczenie w kontaktach z wynajmującymi, wprowadzenie w realia rynku mieszkaniowego, tłumaczenie obowiązujących zasad, pomoc w płaceniu rachunków; – towarzyszenie podczas wizyt u lekarza, wsparcie w korzystaniu z usług medycznych i rehabilitacyjnych;- pośredniczenie w załatwianiu różnego rodzaju spraw urzędowych oraz w kontaktach z instytucjami (np. Powiatowym Urzędem Pracy, Urzędem Skarbowym, Urzędami Miast/Gmin, Urzędem ds. Cudzoziemców, szkołami/przedszkolami etc.); – pomoc w wypełnianiu dokumentów urzędowych/pomoc w trakcie wizyt w urzędach itp.; – pomoc w zakładaniu konta bankowego; – pomoc w korzystaniu z transportu publicznego lub uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami;- przekazywanie informacji o miejscach, do których można zwracać się z problemami;- wyjaśnianie istniejących różnic kulturowych, istotnych dla jakości procesu integracji.
Zadanie 3. Kursy języka polskiego 44 UP * średnio 90h/UP; średnio 30 dni/UP
Bariera językowa stanowi jeden z głównych problemów OPT. Aby w jak największym stopniu poprawić funkcjonowanie UP w społeczeństwie polskim dla 44 UP przejawiających największe deficyty w tym zakresie (na podst. testu określającego poziom znajomości języka polskiego, przeprowadzonego na etapie IŚW), zaplanowano KURS Z JĘZYKA POLSKIEGO (na poziomie wg IŚW). Dzięki temu wsparciu OPT nie tylko będą mogli poczuć się pewniej i bezpieczniej w nowej rzeczywistości, ale także będą mieli szansę na rozumienie komunikatów w przestrzeni publicznej, miejscu pracy i zamieszkania. Założona średnia liczba godzin dydaktycznych [44 UP * śr. 90h/UP; śr. 30 dni/UP] jak i program kursu bazować będzie na wytycznych zawartych w Rozporządzeniu MEN z dnia 18.02.2011 roku w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców. W ramach kursów języka polskiego zaplanowano również kursy specjalistyczne i dostosowane do potrzeb kursy językowe wspierające konkretne grupy zawodowe lub osoby OPT wykonujące konkretny rodzaj pracy (specjalistyczne słownictwo).
Kursy językowe prowadzić będą do nabycia kompetencji (zg. z Wytycznymi dot. monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027) weryfikowanych w IV etapach: ZAKRES, WZORZEC, OCENA, PORÓWNANIE. Nabycie kompetencji zostanie potwierdzone uzyskaniem dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytych kompetencji (zaświadczenie po uzyskaniu pozytywnego wyniku testu).
Zadanie 4. Szkolenia z wartości i kultury polskiej oraz spotkania integracyjne ze społecznością lokalną 4 grupy (po 12UP) * 12h; 2 dni/UP
Z uwagi na szczególną wagę włączenia OPT w polskie społeczeństwo, wszyscy UP wezmą udział w SZKOLENIACH Z WARTOŚCI I KULTURY POLSKIEJ [4 grupy (po 12UP) * 12h;
2 dni/UP] z zakresu różnych aspektów polskiego życia kulturowego: polskiej historii
i kultury, sztuki, literatury, filmu, wartości. Szkolenia w znacznym stopniu będą wspierać świadomość OPT w obszarze społecznych aspektów życia w Polsce i jednocześnie dadzą możliwość i będą okazją do integracji z osobami w podobnej sytuacji życiowej oraz wymiany doświadczeń, co stanowi swoistą wartość dodaną proj. Zajęcia będą dostosowane do poziomu językowego UP.
W programie np.:
Dla wszystkich UP zaplanowano również spotkania integracyjne z przedstawicielami społeczności lokalnej (lokalni liderzy), przedstawicielami lokalnych NGO i społeczności migranckiego pochodzenia [4 spotkania (po 12UP) x 3h; 1 dzień/UP]. W spotkania będą zaangażowane obie strony: zarówno sami cudzoziemcy, jak i społeczeństwo, w tym organizacje pozarządowe oraz społeczności migranckiego pochodzenia w działania w zakresie na rzecz włączania migrantów w polskie społeczeństwo. Zakres spotkań: poznanie się OPT i lokalnych mieszkańców, budowanie więzi i relacji między społecznościami, wymiana doświadczeń i integracja kulturowa poprzez organizację wydarzeń typu: spotkania/warsztaty zwiększające wrażliwość kulturową i budujące pozytywny wizerunek migrantów wśród społeczeństwa przyjmującego, wspólne czytanie książek/pokaz filmów z krajów migrantów. Obie strony będą mogły lepiej poznać swoje zwyczaje, tradycje i wartości, co sprzyja budowaniu szacunku i otwartości.
Zadanie 5. Specjalistyczne indywidualne poradnictwo prawno-obywatelskie 28 UP * 4h/UP; 2 dni/UP
Aby lepiej radzić sobie z problemami z otoczeniem, UP wykazujący potrzebę otrzymania pomocy prawnej (na podst. IŚW), wezmą udział we wsparciu w postaci INDYWIDUALNEGO PORADNICTWA PRAWNO-OBYWATELSKIEGO [28 UP * 4h/UP; 2 dni/UP]. Prawnik będzie służył UP specjalistyczną pomocą na wielu różnych płaszczyznach m.in. wyposaży UP w wiedzę w zakresie kwestii związanych z pobytem w Polsce, administracyjnych i prawnych. Celem wsparcia jest przygotowanie UP do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, ekonomicznym i obywatelskim, aktywnego włączenia się w życie społeczeństwa polskiego, wyposażenie w wiedzę na temat regulacji prawnych, praktycznego działania przepisów polskiego prawa, zasad korzystania z jego instytucji. Poradnictwo prawno-obywatelskie: *legalizacyjne– dotyczy spraw związanych ze statusem pobytowym/procedur dotyczących pobytu OPT wPolsce, z zakresu prawa migracyjnego, azylowego, praw człowieka, dyskryminacji etc. *integracyjne- umożliwienie skorzystania przez OPT z porad prawnych dot. praw i obowiązków OPT wPolsce, w szczególności praw pracowniczych, wsparcie OPT w ułożeniu sobie życia w Polsce we wszystkich jego aspektach m.in. w ubieganiu się o świadczenia socjalne, rodzinne, mieszkania komunalne, uzyskaniu dostępu do edukacji i pomocy medycznej, wsparcie w uznaniu wykształcenia/kwalifikacji zdobytych za granicą, uzyskaniu orzeczenia o niepełnosprawności etc. Dla części UP w zależności od potrzeb, zostanie zapewnione wsparcie tłumacza [20 UP * 4 godziny/UP] (eliminacja bariery językowej).
Zadanie 6. Specjalistyczne indywidualne poradnictwo psychologiczne 28 UP * 6h/UP; 3 dni/UP
Dla Uczestników/czek Projektu, u których zdiagnozowano silne bariery mentalne ograniczające aktywność społeczną, edukacyjną, kulturalną i zawodową w Polsce, zapewnione będzie INDYWIDUALNE PORADNICTWO PSYCHOLOGICZNE. Psycholog wesprze Uczestników/czki w trudnościach spowodowanych doświadczeniem traumatycznych wydarzeń w przeszłości oraz obecnych kryzysach, szoku kulturowym, trudnościach związanych ze zmianą statusu, pozycji, ról społecznych, doświadczeniem rozłąki z rodziną. Uczestnicy/czki otrzymają wsparcie i zrozumienie ich trudnej sytuacji, a także podczas napotkanych problemów, podejmowania ważnych decyzji, czy radzenia sobie z własnymi emocjami.
Zadanie 7. Indywidualne poradnictwo zawodowe 28 UP * 6h/UP; 3 dni/UP
W celu lepszego radzenia sobie z problemami zawodowymi 28 UP borykających się
z problemem niskiej motywacji i brakiem umiejętności wykorzystania własnego potencjału (na podstawie IŚW) weźmie udział w INDYWIDUALNYM PORADNICTWIE ZAWODOWYM, które wspomoże proces poszukiwania/utrzymania pracy. W toku indywidualnych spotkań [28 UP * 6h/UP; 3 dni/UP] doradca zawodowy wesprze UP zapewniając kompleksowe działania ukierunkowane na rozwiązanie problemu zawodowego np. zagrożenie zwolnieniem, utrata lub zmiana pracy, pomoc w podejmowaniu wyborów edukacyjnych, szkoleniowych i zawodowych oraz w zarządzaniu rozwojem zawodowym. Poradnictwo zawodowe będzie wspomagało aktywny proces adaptacji na rynku pracy, poszukiwania pracy, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji i potrzeb UP. Doradca zawodowy wspólnie z UP zaplanuje ich rozwój zawodowy, poprzez pomoc w wyborze/zmianie zawodu, w samopoznaniu- dzięki badaniu zainteresowań i uzdolnień (rozmowa doradcza, ćwiczenia, testy zainteresowań zawodowych, uzdolnień przedsiębiorczych). Będzie pomagał OPT rozwiązać bieżące trudności w sferze zawodowej, co pozwoli osiągnąć trwałe efekty zmiany postaw i sytuacji UP, budując przy tym ich motywację i poczucie własnej wartości.
Zadanie 8. Szkolenia zawodowe 30 UP* śr.110h dydakt./UP
By zwiększyć szansę UP na uzyskanie i utrzymanie zatrudnienia dla UP, u których zdiagnozowano taką potrzebę (na podst.IŚW), zaplanowano SZKOLENIA ZAWODOWE służące zdobyciu kompetencji/kwalifikacji zawodowych [30 UP* śr.110h dydakt./UP] w ramach OTWARTEGO PAKIETU SZKOLEŃ realizowanych jako usługi zlecone- konkretne tematy zostaną wskazane w toku proj. w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i potencjał każdego UP (zg.z IŚW) indywidualizacja wsparcia. Jednocześnie szkolenia będą uwzględniać rzeczywiste potrzeby na określone kwalifikacje i umiejętności na regionalnym/lokalnym rynku pracy.
Podczas szkoleń będą wykorzystywane różnorodne, angażujące UP metody kształcenia oraz środki i materiały dydak. Z uwagi na szerokie spektrum szkoleń możliwych do realizacji, na etapie wniosku nie ma możliwości precyzyjnego określenia programów i wskazania konkretnych mat. (ww. będzie możliwe dopiero po opracowaniu IŚW i wyborze tematyki szkoleń dla UP). Części UP zapewnione zostaną badania lekarskie (jeśli wymagać będzie tego tematyka szkoleń).
Zadanie 9. Staże 14UP* 3 mies./UP
14 UP z największymi deficytami w zakresie doświadczenia zawodowego (na podst. IŚW) będącymi osobami bez zatrudnienia, zostanie objętych wsparciem w formie 3 m-cznego STAŻU spójnego z tematyką odbytych szkoleń (jeśli dotyczy), podczas których wykorzystają posiadane kompetencje i kwalifikacje zawodowe w rzeczywistym środowisku pracy, nabędą praktyczne umiejętności do wykonywania pracy i ostatecznie przełamią bierne postawy. Wsparcie stażowe realizowane zg. z zaleceniem Rady UE z dn.10.03.2014 ws. ram jakości staży oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.
Zadanie 10. Indywidualne pośrednictwo pracy 40UP*5h/UP;2 dni/UP
Sprawne wejście na rynek pracy lub poprawę sytuacji zawodowej, dla 40UP potrzebujących tego rodzaju wsparcia (na podst.IŚW) zapewni indywidualne WSPARCIE POŚREDNIKA PRACY [40UP*5h/UP;2 dni/UP], który pozyska oferty pracy od pracodawców a następnie przedstawi każdemu UP oferty (min.3/UP) zg.z ich kwalifikacjami i doświadczeniem, a także adekwatne do ich potrzeb i możliwości.
Pośrednik przygotuje UP do udziału w rekrutacji (omówi potencjalne pyt.rekruterów i zweryfikuje dokumenty aplikacyjne UP) oraz zainicjuje kontakty UP z pracodawcami. W toku realizacji wsparcia UP będą informowani o aktualnej syt. i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy, a także zostaną wyposażeni w umiejętność sprawnego poruszania się po rynku pracy i samodzielnego poszukiwania zatrudnienia.
UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY !!!
W RAMACH PROJEKTU ZAPEWNIAMY:
BEZPOŚREDNIM REZULTATEM PROJEKTU BĘDZIE OSIĄGNIĘCIE WSKAŹNIKÓW REZULTATU:
Wartość Projektu: 866 880, 48 PLN
Dofinansowanie Projektu z UE: 606 816, 33 PLN
https://polskafilantropia.pl
https://www.facebook.com/projekttwojdrugidom
Plac Solidarności 1/3/5 piętro 4 pok.409
53-661 Wrocław
Tel: 600 074 516